Nursing (B.Sc.)
- Allgemeine Hochschulreife, fachgebundene Hochschulreife oder Fachhochschulreife
- Du hast keine Hochschul- oder Fachhochschulreife, dafür aber Berufserfahrung? Dann informiere dich über ein Studium ohne Abitur.
- Du hast deinen Schul- oder Studienabschluss im Ausland erworben? Beachte die Zugangsvoraussetzungen für ein Studium in Deutschland.
Der Abschluss eines Ausbildungsvertrages mit einer kooperierenden Einrichtung der Ernst-Abbe-Hochschule Jena ist notwendig.
- Die Bewerbung erfolgt in der entsprechenden Einrichtung unter Beachtung der Bewerbungsfristen und der einzureichenden Bewerbungsunterlagen.
- Du musst ein erweitertes Führungszeugnis sowie eine ärztliche Bescheinigung der Berufseignung in der Einrichtung und an der EAH Jena einreichen.
- higher education entrance qualification (Abitur), subject-related higher education entrance qualification or entrance qualification for a university of applied sciences (Fachhochschulreife)
- you don't have a higher education entrance qualification but you have work experience? Find out about studying without High School Diploma.
1. Ausbildungsvertrag abschließen
Vor der Immatrikulation ist der Abschluss eines Ausbildungsvertrages mit einer kooperierenden Einrichtung der Ernst-Abbe-Hochschule Jena notwendig. Die Bewerbung erfolgt in der Einrichtung unter Beachtung der Bewerbungsfristen und der einzureichenden Bewerbungsunterlagen.
2. Registrierung Hochschulstart
Zuerst registrierst du dich auf www.hochschulstart.de. Dort erhältst du eine BID (Bewerber-Identifikationsnummer) und eine BAN (Bewerber-Authentifizierungsnummer).
3. Registrierung Campusportal
Registriere dich mit der BID und der BAN in unserem Bewerbungsportal.
Wichtig: Registriere dich nur einmal, auch wenn du dich für mehrere Studiengänge bewerben möchtest.
4. Bewerbungsantrag hinzufügen und abgeben
Wähle deinen gewünschten Studiengang aus und gib alle nötigen Daten im Bewerbungsportal ein. Lade die angeforderten Nachweise hoch und gib den Bewerbungsantrag fristgerecht bis zum 15.07. 24:00 Uhr ab.
Falls du dich für mehrere Studiengänge bewirbst, priorisiere deine Bewerbungen auf hochschulstart.de, da dies für die Zulassung entscheidend ist.
5. Vergabeverfahren
Wir führen das Vergabeverfahren anhand deiner Angaben durch und übermitteln die Ranglisten an Hochschulstart. Wenn du eine hohe Platzierung auf den Ranglisten erreicht hast, erhältst du ein Zulassungsangebot. Falls du mehrere Bewerbungen eingereicht hast, kannst du mehrere Angebote erhalten. Du entscheidest über Hochschulstart, ob du ein Angebot annimmst. Im Zulassungsbescheid findest du die Frist zur Einsendung der notwendigen Unterlagen.
6. Immatrikulation elektronisch beantragen
Nach Erhalt eines Zulassungsangebots entscheidest du, ob du den Studienplatz annimmst. Die Annahme erfolgt über Hochschulstart. Im Zulassungsbescheid findest du die Frist zur Einsendung der notwendigen Unterlagen. Im Campusportal beantragst du die Online-Immatrikulation, indem du alle erforderlichen Daten eingibst. Dort findest du danach deinen Immatrikulationsantrag als PDF.
7. Immatrikulationsantrag per Post schicken
Drucke den Immatrikulationsantrag aus, unterschreibe ihn und sende ihn zusammen mit allen geforderten Unterlagen (siehe Zulassungsbescheid) rechtzeitig per Post zu uns.
8. Fertig - Willkommen an unserer Hochschule!
Sobald deine Unterlagen bei uns eingegangen sind und geprüft wurden, wirst du immatrikuliert und bekommst du ein Starterpaket mit deiner THOSKA per Post vom Studierendensekretariat.
Du möchtest deinen Studienplatz doch nicht annehmen? Schade! Hier findest du Informationen zur Rückgabe deines Studienplatzes.
Applicants have to present a pre-study internship in nursing of at least 4 weeks. A missing pre-study internship can be made up in lecture-free periods up to and including the 2nd semester. A temporal division of the pre-study internship is permissible, but no part may be less than 2 weeks long. Without a recognised pre-study internship, students will not be admitted to the examinations of the 3rd semester and subsequent semesters.
Notwendige Unterlagen für die Onlinebewerbung:
- Hochschulzugangsberechtigung (Abiturzeugnis, Fachoberschulzeugnis, o. ä.)
- Ausbildungsvertrag mit kooperierender Einrichtung
- bei Studium ohne Abitur: Kopie des Berufsausbildungszeugnisses, Nachweis der mindestens 3-jährigen Berufstätigkeit sowie ausgefülltes Studienfachberatungsformblatt, unterschrieben vom Fachbereich oder Nachweis der bestätigten beruflichen Fortbildung im Umfang von mind. 400 Stunden und Abschlussnote
- bei Zweitstudium: Unterlagen zum früheren Studium (Exmatrikulationsbescheinigung, Studienverlaufsbescheinigung über den bisherigen Studienverlauf mit Angabe des Studienganges, Semesteranzahl sowie Angabe der Urlaubssemester; Kopie des Abschlusszeugnisses des Erststudiums) sowie Motivationsschreiben
- bei Härtefallantrag: formloser Antrag mit Nachweisen
- bei internationalen Bewerbenden: Kopie der bedingten Zulassung, Sekundarschulzeugnis, Nachweis über bisherige Studienzeiten, Deutschnachweis, Feststellungszeugnis
- ggf. Nachweise für Berufsabschluss, Dauer der Berufstätigkeit oder praktische Tätigkeiten und Qualifikationen
- ggf. Nachweise über einen Wehr- oder Ersatzdienst, Freiwilligendienst
Bitte reiche zur Immatrikulation folgende Unterlagen ein:
- Antrag auf Immatrikulation
- Kopie dieses Zulassungsbescheides
- Ausbildungsvertag mit kooperierender Einrichtung
- elektronische Meldung über deinen Krankenversicherungsstatus
- Kopie Ihrer Hochschulzugangsberechtigung (z.B. Abiturzeugnis, Fachhochschulreife)
- ärztliche Bescheinigung über die Berufseignung
- erweitertes Führungszeugnis
- Zahlungsnachweis des Semesterbeitrags
- bei beruflicher Qualifizierung (Studium auf Probe): Kopie des Berufsausbildungszeugnisses, Nachweis der mindestens 3-jährigen Berufstätigkeit sowie ausgefülltes und genehmigtes Studienfachberatungsformblatt
- bei beruflicher Qualifizierung: Nachweis der beruflichen Fortbildung im Umfang von mind. 400 Stunden mit Abschlussnote
- bei Studienvergangenheit: Exmatrikulationsbescheinigung
- bei Zweitstudium: Exmatrikulationsbescheinigung, Abschlusszeugnis des Erststudiums
- bei Härtefallantrag: formloser Antrag mit Nachweisen
- bei Antrag auf Nachteilsausgleich (Note): formloser Antrag mit Nachweisen
- ggf. Nachweise über Wehr- oder Dienstzeiten
- bei internationalen Bewerbenden: Kopie der Hochschulzugangsberechtigung oder Zeugnis der Feststellungsprüfung, Deutschnachweis
- Wenn du bei den Auswahlkriterien Berufsabschluss, Berufstätigkeit und/oder außerschulischen Tätigkeiten ein "ja" eingegeben hast, reiche bitte die betreffenden Nachweise ein
1) Necessary documents are to be submitted in electronic form for the online application:
- Copy of your university entrance qualification (high school diploma, certificate of secondary technical school, etc.)
- for studies without university entrance qualification: copy of your professional training certificate, proof of at least 3 years of professional activity as well as a completed study advising form, signed by the department
- in case of professional qualification: proof of confirmed professional training of at least 400 hours and certificate of the final grade
- in the case you have already completed a study degree: documents relating to the previous course of study (certificate of exmatriculation, certificate of course of study to date with details of the course of study, number of semesters and details of semesters on leave of absence; copy of the degree certificate from the first course of study) and letter of motivation
- in case of hardship application: informal application with officially certified proofs
- for international applicants: Copy of the conditional admission, secondary school certificate, proof of previous study periods, proof of German language proficiency, foundation college certificate
- if applicable, proof of professional qualification, duration of professional activity or practical activities and qualifications
- if applicable, proof of military or alternative service, voluntary service
2) Once you have been admitted to the desired course of study, you apply for enrollment electronically and then send the following documents to University of Applied Science Jena by postal service:
- printed and signed application for enrollment (generated after the electronic application for enrollment)
- current copy of your passport or identification document
- certified copy of your university entrance qualification (high school diploma, technical college diploma, etc.)
- curriculum vitae in table form (optional)
- relevant documents on your educational background in certified form (school, vocational training, skilled worker or journeyman certificate, etc.)
- for studies without university entrance qualification: certified copy of the professional training certificate, proof of at least 3 years of professional activity as well as completed and approved study advising form, signed by the department
- In case of professional qualification: certified proof of confirmed further vocational training of at least 400 hours and final grade
- Foundation college certificate: Exmatriculation certificate
- in case of second degree: documents on previous studies (certificate of exmatriculation, certificate of course of studies to date with details of course of study, number of semesters as well as details of semesters of leave of absence, officially certified degree certificate of first degree)
- for international applicants: copy of the conditional admission, secondary school certificate/ proof of previous study periods/ proof of German as a foreign language in certified form, Feststellungszeugnis (in certified form)
- in case of hardship application: informal application with officially certified proofs
- In the case of an application for compensation for disadvantages (grade): informal application with officially certified evidence
- if applicable, proof of military service or alternative service
- bank statement with proof of payment of semester fees
- Please note: Proof of health insurance is only provided electronically. Please inform yourself about the new student registration procedure
- You can have certifications made, for example, by municipal authorities (e.g. city council), health insurance companies or a notary. Otherwise, you can bring your original certificates with you and show them to us when you hand in your application documents in person.
- In your own interest, please make sure that the documents you submit are complete, otherwise your application may be processed with a delay.
- Please do not send us any originals unless this is expressly requested.
- Please understand that we cannot confirm receipt of your application by telephone. If you wish to receive a confirmation of receipt, please enclose a stamped postcard with your address. The confirmation of receipt does not include a check for completeness or correctness of the application documents.
University Access
You can check whether your school-leaving certificate gives you direct access to German universities or whether you need to complete additional work, e.g. in the form of years of study in your home country or attendance at a Studienkolleg in Germany. The database of the German Academic Exchange Service (DAAD) will help you step by step. After a few clicks you will know whether you have direct access or not. Did you not find your country? Then please search the database anabin.
Conditional admission
You want to apply as an international applicant without a German university entrance qualification for a bachelor program at Ernst Abbe University of Applied Sciences Jena? Then please apply online via the application portal of Ernst Abbe University of Applied Sciences Jena (selection: Studienkolleg/Sprachvorbereitung). Your application will be reviewed by us for a fee. You can find an overview of the appliaction fees here.
Important information
If you already have experience in a field of study and would like to enter a higher semester, this is generally possible at University of Applied Sciences Jena. However, there are a few special points to note when applying, and our contact persons for entry into higher semesters will be happy to help you with these.
THOSKA
The THOSKA (Thuringian University and Student Union Card) is your student ID as well as your semester ticket in chip card form. You will receive it at the THOSKA office at the beginning of the semester. Each semester you have to pay a semester fee.
Cancellation
If you would like to cancel your enrollment, please send us the complete starter package together with the application form for cancellation of enrollment and the application form for fee refund by the end of the previous semester (31.03./30.09.). In this case, we will delete your enrollment and you will be considered as not enrolled for the entire semester. According to the current fee regulations of the Ernst Abbe University of Applied Sciences Jena, a cancellation fee of 25,00 Euro will be charged, which will be deducted from the refund of the semester fee. If you return the semester documents too late or not completely, you can only deregister by submitting an application form for de-registration. The paid semester fee cannot be refunded.
Important documents
Another way to get a study place could be the lottery procedure. If there are still places available at the end of the approval procedure, this will be carried out. You can participate regardless of your grade point average. Simply fill out the application below and send it by mail or e-mail to the Registrar's Office.